View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Invloed van motoriek op exploratiegedrag in tweede levensjaar

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hemert, Svan-3340171.pdf (383.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hemert, S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek was om te bepalen of de grove en fijne motorische vaardigheden van invloed zijn op het exploratiegedrag van kinderen. Aan dit onderzoek namen 54 kinderen deel in de leeftijd van 15 maanden. De scores van de participanten op de ‘Ages and Stages Questionnaire-3’ zijn gebruikt om de fijne en grove motorische vaardigheden te meten. Daarnaast is onderzocht wat de invloed was van het eerder bereiken van de motorische mijlpaal ‘langdurig lopen zonder ondersteuning’ op de exploratie van de ruimte. Het exploratiegedrag van kinderen is onderverdeeld in het exploreren van objecten en het exploreren van de ruimte. Zoals verwacht waren de grove motorische vaardigheden significant van invloed op de exploratie van de ruimte. De fijne motorische vaardigheden daarentegen waren niet van invloed op de exploratie van ruimte. Wel werden relevante effecten gevonden tussen de exploratie van objecten en de grove en fijne motorische vaardigheden. Daarnaast werd een klein tot medium effect gevonden voor het eerder bereiken van de motorische mijlpaal ‘langdurig lopen zonder ondersteuning’ en de exploratie van de ruimte. Dit onderzoek benadrukt het belang van de motorische vaardigheden voor een kind om in staat te zijn om objecten en ruimtes te exploreren en zodoende de cognitieve ontwikkeling te stimuleren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19862
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo