View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Invloed van Motorische Vaardigheden & Thuisomgeving op het Exploratiegedrag bij 11 Maanden Oude Baby’s.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Drossaers, MH-3902730.pdf (244.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Drossaers, M.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het doel van de huidige studie was om te onderzoeken of er een invloed is tussen motoriek, thuisomgeving en exploratiegedrag bij kinderen van 11 maanden oud. Tevens werd er getoetst of de samenhang tussen thuisomgeving en exploratiegedrag werd gemedieerd door motoriek. Methode: In dit onderzoek bestond de steekproef uit 43 kinderen met een leeftijd rond de 11 maanden. De motorische vaardigheden werden gemeten aan de hand van de ‘Ages and Stages Questionnaires’ (ASQ). De thuisomgeving werd gemeten aan de hand van de ‘Affordances in the Home Environment For Motor Development’ (AHEMD). Voor het meten van het exploratiegedrag werd gebruik gemaakt van video-observaties van een spel taak. De data zijn door middel van multiple regressies geanalyseerd. Resultaten: Multipele regressies analyses toonden aan dat de thuisomgeving en de motorische vaardigheden geen significante voorspeller waren voor het exploratiegedrag. Daarnaast zijn de motorische vaardigheden geen mediator tussen de thuisomgeving en het exploratiegedrag. Er is een medium effect gevonden tussen thuisomgeving en exploratiegedrag. Tot slot is er een medium tot groot effect gevonden tussen motoriek en thuisomgeving. Conclusie: De mogelijkheid tot spelen en exploreren in de thuisomgeving en de motorische vaardigheden hebben geen significante invloed op het exploratiegedrag. Daarnaast hebben de motorische vaardigheden geen significante invloed op de thuisomgeving. Een belangrijke aanbeveling is dat een grotere populatie nodig is om de invloed tussen thuisomgeving en motorische ontwikkeling op exploratiegedrag beter te kunnen onderzoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19858
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo