View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen Receptieve Woordenschat en Taalactivatie bij Eén- en Tweetalige Kinderen in Nederland

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Vervuurt, AEJ-3930246.pdf (350.1Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Vervuurt, A.E.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de vraag of de grootte van de receptieve woordenschat de taalactivatie bij een- en tweetalige kinderen in de leeftijd van 5 tot en met 8 jaar kan voorspellen. Voor de eentaligen werd bekeken of er sprake was van een verband tussen woordenschat en taalactivatie. Voor de tweetalige kinderen werd bekeken of er sprake was van een verband tussen woordenschat en taalactivatie in hun eerste taal (T1) en hun tweede taal (T2). Vijftig kinderen (32 Nederlands eentalig; 18 Turks-Nederlands tweetalig; 8 Berbers-Nederlands tweetalig) maakten een taalactivatietaak (Verbal Switchng Task) en een receptieve woordenschattest (Peabody Picture Vocabulary Task). De tweetalige kinderen maakten deze taken zowel in het Nederlands als in hun eerste taal (het Turks of Berbers). Uit de resultaten blijkt dat receptieve woordenschat een significante voorspeller is voor taalactivatie bij eentalige kinderen. Voor de tweetalige kinderen werd er een significant effect gevonden op het Turks / Berbers (T1). Bij het Nederlands (T2) is receptieve woordenschat geen significante voorspeller voor taalactivatie, er is echter wel sprake van een trend. Deze bevindingen over het verband tussen de receptieve woordenschat en de taalactivatie, kunnen bijdragen aan onderwijs aan tweetaligen. Implicaties van dit onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19852
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo