View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van selectieve aandacht op de voorbereidende rekenvaardigheden bij peuters

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Aken, EJMvan-3651215.pdf (474.5Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Aken, E.J.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: In Nederland beheerst 25% van de kleuters de voorbereidende rekenvaardigheden onvoldoende. Voorbereidende rekenvaardigheden en selectieve aandacht zijn afzonderlijk van belang voor de basis van het rekenen. Over een mogelijk verband op peuterleeftijd is nog veel onduidelijk. Het doel van dit onderzoek is om de invloed van selectieve aandacht op de prestaties in de voorbereidende rekenvaardigheden ‘tellen’ en ‘vergelijken van hoeveelheden’ bij peuters te onderzoeken. Methode: Het onderzoek is uitgevoerd bij 52 peuters met een gemiddelde leeftijd van 3,5 jaar. De selectieve aandacht is gemeten met de Visual Search Task (VST) als onafhankelijke variabele. De telvaardigheid is gemeten met de Teltaak en hoeveelheid vergelijken met Comparison, beide als afhankelijke variabelen. Pearson’s correlatietoetsen en enkelvoudige regressieanalyses zijn uitgevoerd. Resultaten: De samenhang tussen VST en Teltaak is klein, de samenhang tussen VST en Comparison klein tot medium. De correlatietoetsen en de enkelvoudige regressieanalyses zijn niet significant. De VST verklaart in de Teltaak en in Comparison een kleine variantie. Conclusie: De mate van selectieve aandacht kan zowel de prestaties in tellen als in hoeveelheid vergelijken niet voorspellen. Vervolgonderzoek naar de invloed van andere aandachtcomponenten op voorbereidende rekenvaardigheden en naar een mogelijk aandeel van het werkgeheugen als mediërende factor wordt aanbevolen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19849
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo