View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Invloed van identiteit op de ontwikkeling van angstsymptomen bij adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Vernij, RW-3920089 en Verweij, AE-3950786 en Wisman, MA-3671682.pdf (507.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Vernij, R.W.
        Verweij, A.E.
        Wisman, M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting In het huidige onderzoek wordt gekeken naar de invloed van identiteit op de ontwikkeling van symptomen sociale fobie, gegeneraliseerde angst en separatieangst, gemodereerd door sekse en gezinssituatie. 288 respondenten, waarvan 51% jongens en 49% meisjes, uit de algemene adolescentenpopulatie, in de leeftijdscategorie van 11 t/m 14 jaar (M: 12.1, SD: 0.85) uit heel Nederland en met verschillende opleidingsniveaus, hebben op twee meetmomenten zelfrapportagevragenlijsten ingevuld. Regressieanalyses zijn uitgevoerd om de invloed van identiteit op de ontwikkeling van verschillende angstsymptomen te analyseren. Er is gecorrigeerd voor gepest worden en gezinscohesie. Uit de analyses is naar voren gekomen dat zowel sekse, als de gezinssituatie en de algemene identiteit invloed hebben op de ontwikkeling van symptomen van sociale fobie, maar dat er geen sprake blijkt te zijn van interactie-effecten. Daarnaast is aangetoond dat de algemene identiteit invloed heeft op een afname van symptomen van gegeneraliseerde angst voor jongens en dat er voor meisjes geen invloed is gevonden van de algemene identiteit op de ontwikkeling van gegeneraliseerde angstsymptomen. Tot slot hebben sekse en gepest worden invloed op de ontwikkeling van separatieangstsymptomen. Abstract The study, presented in this paper, examines the influence of identity on the development of symptoms of social phobia, generalized anxiety and separation anxiety. A distinction was made based on the sex and family circumstances of the participants. Participants were 288 adolescents, 51% boys and 49% girls, from the general adolescent population, aged 11 to 14 (M: 12.1, SD: 0.85), from different regions of the Netherlands and various degrees of education, who filled in reflexive questionnaires at two different moments of measurement. Regression analyses were performed to assess the influence of identity on the development of the symptoms associated with specific anxiety disorders. The results were corrected for the effects of bullying and family cohesion. The results indicate that sex, family circumstances and general identity influence the development of social phobia symptoms, without any interaction effects between the variables. In addition, general identity development relates to a decrease of the general anxiety symptoms for boys. A similar effect was not found for girls. Finally, the sex of the participants and whether or not the participants were being bullied influence the development of separation anxiety symptoms.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19845
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo