View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van het sociaal netwerk op het welbevinden van hoogbegaafde adolescenten.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Schroder, MMT-3930602 en Rutten, SGJA-3967808.pdf (205.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Rutten, S.G.J.A.
        Schröder, M.M.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Hoogbegaafde adolescenten ondervinden over het algemeen geen sociaal-emotionele problemen, werd altijd gedacht. Echter blijken hoogbegaafde adolescenten inmiddels ook bekend te staan als kwetsbaar en kunnen ze verschillende problemen ondervinden, zoals een laag welbevinden. Doel: Er bestaat tegenwoordig grote interesse in de relatie tussen hoogbegaafdheid en het welbevinden, waardoor het aantal wetenschappelijke studies de laatste jaren flink toeneemt. Ondanks dit fenomeen blijven belangrijke onderliggende factoren, die (mogelijk) ten grondslag liggen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van hoogbegaafden, onderbelicht. In deze studie is onderzocht in welke mate de feedback die hoogbegaafde adolescenten van familieleden krijgen invloed heeft op het welbevinden. Methode: Met behulp `The Satisfaction with Life Scale` van Ed Diener (1985) is het welbevinden van 70 hoogbegaafde adolescenten, waarvan 33 jongens en 37 meisjes gemeten. Aan de hand van vragen over het sociaal netwerk en de relaties die de hoogbegaafde adolescent met zijn familie heeft, is de feedback gemeten. Door middel van een regressie analyse is onderzocht in welke mate de feedback van familieleden invloed heeft op het welbevinden. Resultaten: Een positieve en matige samenhang is gevonden tussen de feedback die hoogbegaafde adolescenten ontvangen van familieleden en het welbevinden. Conclusie: Het welbevinden van hoogbegaafde adolescenten blijkt beïnvloed te worden door de feedback die wordt ontvangen door familieleden. Vertrouwen, gedeelde interesses, geluksgevoel en wederkerige belangrijkheid blijken belangrijke voorspellers van welbevinden bij hoogbegaafde adolescenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19842
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo