View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van exploratiegedrag in de samenhang tussen loopervaring en selectieve aandacht bij kinderen van 14 maanden

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Pol, Mvande-3713539.pdf (457.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Pol, M. van de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De samenhang tussen de motorische en cognitieve ontwikkeling in de vroege kindertijd kent vele dimensies. De ´embodiment theorie´ stelt dat cognitie ontstaat in een voortdurende dynamische interactie tussen lichaam en omgeving. In dit onderzoek is specifiek gekeken naar de relatie tussen loopervaring, exploratiegedrag en selectieve aandacht. De steekproef bestond uit 42 kinderen op een leeftijd van 14 maanden. Deze kinderen hebben deelgenomen aan een selectieve aandachtstaak in het laboratorium. Exploratiegedrag is in kaart gebracht middels een observatie van vrij spel. Ouders hebben gerapporteerd over de motorische ontwikkeling van hun kind door middel van een vragenlijst. Met behulp van deze data werd onderzocht of het aantal weken loopervaring en het exploratiegedrag voorspellende factoren zijn voor selectieve aandacht. Bovendien werd bekeken of exploratie een mediërende rol heeft in de samenhang tussen loopervaring en selectieve aandacht. Regressieanalyses wezen uit dat enkel een groter aantal weken loopervaring voorspellend bleek voor meer exploratiegedrag. Op basis van de ´embodiment theorie´ was de verwachting dat meer loopervaring en exploratiegedrag voorspellend zouden zijn voor een grotere mate van selectieve aandacht. Deze hypothesen werden in het huidige onderzoek niet bevestigd. In de discussie worden mogelijke verklaringen voor de onderzoeksresultaten besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19840
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo