De relatie tussen het sociale klasklimaat en de motivatie van brugklasleerlingen
Summary
In een sociale klasomgeving vindt de sociale interactie plaats tussen zowel docent en leerlingen als tussen leerlingen onderling (Urdan & Schoenfelder, 2006), hetgeen wordt omschreven als het sociale klasklimaat (Mainhard, Brekelmans & Wubbels, 2011). De Achievement Goal Theory (AGT) is een motivatietheorie die voortbouwt op een sociaal-cognitieve kijk op motivatie en de invloed erkent van de klasomgeving daarop (Meece, Anderman, & Anderman, 2006). In de meest recente versie van deze motivatietheorie worden vier doeloriëntaties onderscheiden die als achterliggende redenen/drijfveren optreden (Elliot & McGregor, 2001). Met name voor brugklasleerlingen gaat de overgang naar de middelbare school gepaard met een andere ervaring in de relaties met docent en klasgenoten. Hoe verhoudt zich dat tot de (schoolse) motivatie van deze leerlingen? Dit onderzoek speelt in op het gebrek aan onderzoeken naar het sociale klasklimaat in relatie tot de motivatietheorie AGT. Onder circa 500 leerlingen zijn drie vragenlijsten naar de sociale relaties en motivatie uitgedeeld. De onderzoeksresultaten sluiten deels aan bij de verwachtingen: zo er zijn onder andere significante verschillen gevonden bij de docent-leerling relatie voor de prestatiegerichte toenaderingsdoeloriëntatie. Het sociale klasklimaat (interactie tussen docent-leerling en leerling-leerling relatie) bleek echter geen significante predictor voor de motivatie. Mogelijk kunnen, in vervolgonderzoeken, de sociale relaties over een langere periode worden gemeten en/of kan gekozen worden voor een andere praktische benadering van de docent-leerling relatie.