View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De perceptie van leerlingen op groepsrollen in face-to-face en online samenwerkingsverbanden.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Ende, van den 3821870.pdf (627.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Ende, F.C. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is bekeken welke hoofdrollen leerlingen uit de eerste klas van het VMBO-t onderwijs (N = 74) zichzelf toebedelen in een samenwerkingsopdracht, welke hoofdrol zij daadwerkelijk laten zien in een samenwerkingsopdracht, en of zij in staat zijn om een accurate voorspelling te doen over de rollen die zij in zullen nemen tijdens een samenwerkingsopdracht. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen samenwerkingen in een face-to-face en een online conditie. Als voormeting hebben de leerlingen een vragenlijst ingevuld waarin zij zichzelf scoren op diverse samenwerkingsgedragingen. Onderliggend aan deze samenwerkingsgedragingen zijn zes rollen opgesteld welke gebaseerd zijn op de rollen van Belbin (1981) en Yeh (2010): voorzitter, procesbewaker, onderzoeker, sfeerbewaker, creatieveling en dwarsligger. Vervolgens hebben de leerlingen een samenwerkingsopdracht uitgevoerd en is middels een betrouwbaarheidsanalyse gekeken of de leerlingen een betrouwbare voorspelling hebben gedaan van de door hen voorspelde rollen. Uit deze betrouwbaarheidsanalyse blijkt dat alleen leerlingen die de rol van procesbewaker vertoonden een goede voorspelling konden doen over de rol die zij tijdens de samenwerking zouden innemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19820
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo