De perceptie van leerlingen op groepsrollen in face-to-face en online samenwerkingsverbanden.
Summary
In dit onderzoek is bekeken welke hoofdrollen leerlingen uit de
eerste klas van het VMBO-t onderwijs (N = 74) zichzelf
toebedelen in een samenwerkingsopdracht, welke hoofdrol zij
daadwerkelijk laten zien in een samenwerkingsopdracht, en of
zij in staat zijn om een accurate voorspelling te doen over de
rollen die zij in zullen nemen tijdens een
samenwerkingsopdracht. Hierbij is onderscheid gemaakt
tussen samenwerkingen in een face-to-face en een online
conditie. Als voormeting hebben de leerlingen een vragenlijst
ingevuld waarin zij zichzelf scoren op diverse
samenwerkingsgedragingen. Onderliggend aan deze
samenwerkingsgedragingen zijn zes rollen opgesteld welke
gebaseerd zijn op de rollen van Belbin (1981) en Yeh (2010):
voorzitter, procesbewaker, onderzoeker, sfeerbewaker,
creatieveling en dwarsligger. Vervolgens hebben de leerlingen
een samenwerkingsopdracht uitgevoerd en is middels een
betrouwbaarheidsanalyse gekeken of de leerlingen een
betrouwbare voorspelling hebben gedaan van de door hen
voorspelde rollen. Uit deze betrouwbaarheidsanalyse blijkt dat
alleen leerlingen die de rol van procesbewaker vertoonden een
goede voorspelling konden doen over de rol die zij tijdens de
samenwerking zouden innemen.