Succesvol implementeren in de Jeugdzorg: Een model voor multi-level interventies
Summary
Achtergrond: Met dit onderzoek evalueren we een model dat is ontwikkeld om het implementatieproces van evidence-based (multi-level) interventies structuur te bieden om zo de kans op succesvolle implementatie te vergroten. We onderzoeken of de implementatieactiviteiten die het model beschrijft, samenhangen met de implementatiedeterminanten van Fleuren en collega’s (2012) en of ze succesvol implementeren voorspellen. Methode: We onderzochten de implementatieprocessen van Triple P in zeven regio’s van Nederland en stelden vast in hoeverre de door het model beschreven implementatieactiviteiten hadden plaatsgevonden. Vervolgens onderzochten we door middel van een online vragenlijst aan uitvoerend professionals (N = 339) hoe succesvol de implementatieprocessen waren geweest en in hoeverre de implementatiedeterminanten aanwezig waren. Resultaten: De implementatieactiviteiten hingen samen met de determinanten met betrekking tot de organisatie (=instelling) en niet met de determinanten met betrekking tot de gebruiker (=professional). De determinanten met betrekking tot de gebruiker en niet de determinanten met betrekking tot de organisatie bleken echter succesvol implementeren te voorspellen. Twee implementatieactiviteiten leverden uiteindelijk een bijdrage in het voorspellen van succesvol implementeren. Conclusie: De door het model beschreven implementatieactiviteiten creëren weliswaar een vruchtbare implementatieomgeving voor de uitvoerend professionals. De activiteiten leiden echter nauwelijks tot verbeterde kwaliteiten van de professionals om Triple P goed uit te kunnen voeren. Juist de kwaliteiten van de professionals lijken uiteindelijk bepalend te zijn voor een succesvolle implementatie.