View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ouderlijke cognities en stimulering rondom de motorische ontwikkeling van hun baby. Een onderzoek naar verschillen tussen Nederlandse en Israëlische ouders

        Thumbnail
        View/Open
        Jong, MCde-3939022 en Kwint, FAM-3577937 form.doc (44.5Kb)
        Masterthesis Jong, MCde-3939022 en Kwint, FAM-3577937.pdf (455.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Jong, M.C. de
        Kwint, F.A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van het onderzoek was om te onderzoeken of er verschillen zijn tussen Nederlandse en Israëlische ouders betreffende ideeën over de eigen bijdrage van ouders en de mate van stimulering door ouders ten aanzien van de motorische ontwikkeling van kinderen tussen de 2 en 6 maanden. Tevens is onderzocht of er sprake is van een verband tussen ideeën van ouders over ouderlijke bijdrage en de mate van stimulering door ouders. Hiervoor is gebruik gemaakt van een steekproef van ouders uit Israël (N=38) en Nederland (N=35) waarbij een pilotvragenlijst is afgenomen. Door middel van een eenweg-variantieanalyse (ANOVA) en kwalitatieve analyse van de antwoorden van ouders zijn verschillen onderzocht. De Spearman rho correlatiecoëfficiënt is toegepast om te toetsen of er sprake was van een verband tussen de variabelen ‘Gedachten over stimulering’ en ‘Actieve stimulering’. De resultaten laten een significant verschil zien tussen Nederlandse en Israëlische ouders betreffende ideeën over ouderlijke bijdrage in het stimuleren van de motorische ontwikkeling van baby’s. Israëlische ouders hebben het idee een grotere bijdrage te moeten leveren betreffende stimulering van de motorische ontwikkeling dan Nederlandse ouders. Dit resultaat wordt echter niet bevestigd door de kwalitatieve analyse. Ouders geven globaal dezelfde antwoorden, met kleine nuanceverschillen, waardoor geen conclusies kunnen worden getrokken. Er is geen significant verschil gevonden tussen Nederlandse en Israëlische ouders betreffende de actieve stimulering van de motorische ontwikkeling. Tot slot is er geen significante correlatie gevonden tussen de ideeën van ouders en de mate van stimulering door ouders. Implicaties van deze resultaten zijn besproken evenals suggesties voor vervolgonderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19807
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo