View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Weerbaarheid van ouders van jonge kinderen met Cerebrale Parese

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hartgers, FL-3929175.pdf (240.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hartgers, F.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek bekeek de invloed van tijd en interventie op de weerbaarheid van ouders van jonge kinderen (1,5 - 4 jaar) met Cerebrale Parese. Therapeuten werden hiervoor random verdeeld over een reguliere, kindgerichte en omgevingsgerichte interventiegroep. Gedurende een studie-interventie periode van zes maanden ontvingen de kinderen de interventie waarin hun therapeut was gerandomiseerd. Vervolgens was er een follow-up periode van drie maanden, waarin alle kinderen de reguliere interventie ontvingen. Om gezinsweerbaarheid te kunnen meten is gebruik gemaakt van de Family empowerment Scale. Deze vragenlijst is door ouders ingevuld op moment dat het onderzoek starte, na zes maanden interventie en aan het eind van de follow-up periode. Vervolgens zijn de resultaten middels statische methoden geanalyseerd. Conclusie van dit onderzoek is dat de reguliere interventie een positief effect had op de gezinsweerbaarheid van ouders van jonge kinderen met CP. Tijd lijkt daarentegen geen effect te hebben op deze gezinsweerbaarheid. Dit impliceert dat vervolg onderzoek zich moet richten op de inhoud van de reguliere interventie. Ook is het belangrijk verder onderzoek te doen naar andere factoren die mogelijk van invloed zijn op gezinsweerbaarheid. Hierbij kan gedacht worden aan het educatieniveau van ouders en de mate van gedragsproblemen die kinderen hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19802
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo