Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKruistum, C. van
dc.contributor.authorHagebeuk, L.G.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:21Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19799
dc.description.abstractIn de realistische rekenmethodes in het Nederlandse rekenonderwijs wordt gebruikgemaakt van contextopgaven. Illustraties kunnen bijdragen aan de oplossing hiervan, doordat zij helpen informatie te selecteren en elimineren, maar illustraties vormen ook een extra belasting voor het werkgeheugen. Het is daarom de vraag of zwakke lezers profiteren van illustraties. In dit eye-tracking onderzoek is gekeken of leesvaardigheid de tijd die leerlingen uit groep 6 van het regulier basisonderwijs naar illustraties kijken voorspelt, en of dit effect gemodereerd wordt door het werkgeheugen. Om te controleren of illustratiegebruik op basis van kijktijd van invloed is op de oplossing van de opgaven, is onderzocht of kijktijd voorspelt of leerlingen de rekenopgaven juist oplossen. Uit de resultaten blijkt dat leesvaardigheid geen voorspeller is van kijktijd. Kijktijd blijkt een voorspeller van de oplossing bij een informatieve en een tegenstrijdige illustratie. De resultaten worden bediscussieerd en er worden suggesties voor toekomstig onderzoek gegeven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent551751
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTechnische leesvaardigheid, werkgeheugen en kijktijd bij rekenopgaven met illustraties opgelost door leerlingen uit groep 6
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTechnische leesvaardigheid; werkgeheugen; illustraties bij rekenopgaven
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record