View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van persoonlijkheidskenmerken op de relatie tussen geheimen en de mate van stress bij jongvolwassenen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Groeneveld, BL-3863549 en Tromp, SEH-3642348 en Heuvel, JMRvanden-3851419 en Bergs, MJ-3830039.pdf (486.5Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Groeneveld, B.L.
        Tromp, S.E.H.
        Heuvel, J.J.M.R. van den
        Bergs, S.M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderzoek heeft aangetoond dat het achterhouden en het onthullen van geheimen beide kunnen leiden tot stress. Persoonlijkheid blijkt een rol te spelen bij de mate van stress. Aan de hand van een gelegenheidssteekproef bij 81 jongvolwassenen (18-25 jaar) werd door middel van een experiment onderzocht of de persoonlijkheidskenmerken extraversie, neuroticisme, self-concealment en self-disclosure modereren in de relatie tussen geheimen en de mate van stress. Daarnaast werd onderzocht of de participanten eerder zouden afwijken van de opdracht (achterhouden of onthullen van het ‘geheim’), als hun persoonlijkheidskenmerken incompatibel zijn met de opdracht. Uit een lineaire regressieanalyse is gebleken dat de persoonlijkheidskenmerken niet als modererende factor functioneren. Tevens bleek er geen significant verschil te zijn in de mate van stress bij het achterhouden versus onthullen van een geheim. Aan de hand van een logistische regressie is gebleken dat het persoonlijkheidskenmerk self-concealment een rol speelt bij het afwijken van de opdracht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19781
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo