Toepassing van motorische leerstrategieën door kinderfysiotherapeuten bij kinderen met Cerebrale Parese of Niet Aangeboren Hersenletsel
Summary
Achtergrond: Een onderdeel van kinderrevalidatie is het verbeteren van motorische vaardigheden bij kinderen met een motorische stoornis, door middel van motorische leerstrategieën (MLS). Er is weinig bekend over de perceptie van de kinderfysiotherapeut in de toepassing van MLS. Doelstelling: Primaire doelstelling van het onderzoek is de toepassing van MLS door kinderfysiotherapeuten bij kinderen met Cerebrale Parese (CP) en Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Hierbij werd de inhoudsvaliditeit van het Motor Learning Strategy Rating Instrumet-20 (MLSRI-20) onderzocht. Tevens werd het bewustzijn van de toepassing van MLS onderzocht en met welke redenen kinderfysiotherapeuten MLS selecteren. Methode: Er werd een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Zeven kinderfysiotherapeuten hebben deelgenomen aan een semigestructureerd interview, die kwalitatief geanalyseerd zijn. Daarnaast hebben er samen met de therapeuten observaties plaatsgevonden van videofragmenten middels de MLSRI-20. Resultaten: Alle respondenten bleken in staat om verschillende MLS te benoemen, 16 items waren te herleiden tot de MLSRI-20. Daarnaast bleek dat de respondenten niet alle geobserveerde strategieën op het videofragment bewust waarnamen. Alle respondenten konden redenen benoemen voor de keuze van een strategie. Kenmerken van het kind, zoals persoonskenmerken werden het meest genoemd. Conclusie: De inhoudsvaliditeit van de MLSRI-20 wordt beoordeeld als redelijk goed. Door het toevoegen van items kan de inhoudsvaliditeit worden vergroot. Kinderfysiotherapeuten zijn voldoende op de hoogte van de bestaande MLS, echter zijn zij zich niet voldoende bewust van het eigen handelen. Kindkenmerken is de belangrijkste reden voor de keuze van MLS. Onderzoek naar MLS is van belang voor het bevorderen van het motorische leren en de ontwikkeling van effectieve richtlijnen.