View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van moeilijke woorden op tekstbegrip

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie CIW.pdf (1.188Mb)
        Scriptie CIW.docx (162.0Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Vries, K. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Betreft een experimenteel onderzoek naar de invloed van woordmoeilijkheid op het tekstbegrip van havoleerlingen uit leerjaar 3 en 4. Aan de hand van statistische analyses zijn de scores op de verschillende versies met elkaar vergeleken. Deze analyses lieten geen significant verschil zien tussen de scores op de verschillende tekstversies. De leerlingen hebben de verschillende versies dus niet anders gemaakt. De aanwezigheid van moeilijke woorden in de tekst heeft het tekstbegrip van de leerlingen niet beïnvloed. Er is dus geen sprake van invloed van woordmoeilijkheid op het tekstbegrip van de havoleerlingen. Wel bestaat er een samenhang tussen de score op de woordenschattoets en de score op de cloze-toets. Een reden hiervoor kan zijn dat leerlingen met een groter vocabulaire beter in staat zijn om geschikte antwoorden te bedenken voor de ontbrekende gaten in de tekst. Er bleek geen sprake te zijn van samenhang tussen woordenschat en de score op de sorteertaak, omdat de sorteertaak niet direct woordenschat meet. Ook is er gekeken naar de verschillen tussen de scores van havo 3 en havo 4. Hieruit bleek dat havoleerlingen uit de vierde klas een hogere score behaalden op de woordenschattoets en cloze-toets. Het verschil in woordenschat is hier wellicht een verklaring voor. Leerlingen met een groter vocabulaire hadden minder moeite met het verzinnen van woorden bij de cloze-toets. Voor de sorteertaak bestond er geen verschil tussen de leerjaren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19688
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo