View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        En... Uhm, al overtuigd? Het effect van tweetaligheid en powermarkers op de overtuigingskracht van spraak

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie.pdf (820.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Spronsen, K.C.P. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het is bekend dat tweede taalsprekers minder vloeiend praten dan eerste taalsprekers. Vloeiendheid van spraak wordt beïnvloedt door het gebruik van bijvoorbeeld aarzelingen, gevulde pauzes (uhm’s) en tag questions, welke in de sociolinguïstiek ‘power markers’ genoemd worden. Wanneer men onderzoek doet naar tweede taalsprekers kijkt men naar de vloeiendheid van de sprekers, terwijl men bij de powermarkers vaak kijkt hoe deze invloed hebben op de overtuigingskracht. In dit onderzoek blijkt dat de bij hogeropgeleide studerende, of net afgestudeerde, mensen geen effect plaatsvindt van de powermarkers, aarzelingen en stille pauzes, op overtuigingskracht. Tevens blijkt dat de 48 respondenten die deelnamen aan dit onderzoek niet meer of minder overtuigd waren van een eerste taalspreker of een tweede taalspreker. Dit wordt verklaard aan de hand van de verschillen in argumentkwaliteit met betrekking tot het Elaboration Likelihood Model (Petty & Cacioppo, 1986).
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19564
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo