En... Uhm, al overtuigd? Het effect van tweetaligheid en powermarkers op de overtuigingskracht van spraak
Summary
Het is bekend dat tweede taalsprekers minder vloeiend praten dan eerste taalsprekers. Vloeiendheid van spraak wordt beïnvloedt door het gebruik van bijvoorbeeld aarzelingen, gevulde pauzes (uhm’s) en tag questions, welke in de sociolinguïstiek ‘power markers’ genoemd worden. Wanneer men onderzoek doet naar tweede taalsprekers kijkt men naar de vloeiendheid van de sprekers, terwijl men bij de powermarkers vaak kijkt hoe deze invloed hebben op de overtuigingskracht. In dit onderzoek blijkt dat de bij hogeropgeleide studerende, of net afgestudeerde, mensen geen effect plaatsvindt van de powermarkers, aarzelingen en stille pauzes, op overtuigingskracht. Tevens blijkt dat de 48 respondenten die deelnamen aan dit onderzoek niet meer of minder overtuigd waren van een eerste taalspreker of een tweede taalspreker. Dit wordt verklaard aan de hand van de verschillen in argumentkwaliteit met betrekking tot het Elaboration Likelihood Model (Petty & Cacioppo, 1986).