View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Oculus Rift - De Sleutel Tot Virtual Reality 2.0?

        Thumbnail
        View/Open
        BA Eindwerkstuk - Tjeerd Corjanus - 3709469.pdf (2.232Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Corjanus, A.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek behandel ik de nieuwe technologische ontwikkeling de Oculus Rift. Veel mediawetenschappers geloven dat de komst van de Oculus Rift – een Head Mounted Display voor virtual reality – een grote impact zal gaan hebben op de samenleving, vergelijkbaar met de impact van de komst van de mobiele telefoon en het internet. De Oculus Rift zou virtual reality weer op de kaart gaan zetten. In deze analyse wordt er gekeken of de Oculus Rift er voor gaat zorgen dat virtual reality haar herintrede gaat maken, oftewel of de Oculus Rift virtual reality nieuw leven gaat inblazen. Allereerst zal er in dit onderzoek gezocht worden naar een nieuwe definitie van virtual reality. Door oude concepten over virtual reality samen te voegen tot een nieuwe definitie – oftewel virtual realtiy 2.0 – zal er met een nieuwe invalshoek gekeken kunnen worden naar de eventuele herintroducering van virtual reality door de komst van Oculus Rift. Aangezien de Oculus Rift een product is dat nog in ontwikkeling is, kijk ik hoe de Oculus Rift en het eventueel bereiken van virtual reality wordt besproken door gamedesigners: deze groep werkt namelijk met de technologische innovatie. Ook bespreken zij eventuele struikelblokken voor het bereiken van virtual reality 2.0. Dit wordt onderzocht aan de hand van een discoursanalyse. De focus ligt hier op de verwachtingen en uitspraken die over virtual reality, de struikelblokken en de Oculus Rift worden gedaan. De Oculus Rift schept hoge verwachtingen over de toetreding tot virtual reality en het bieden van een immersieve ervaring. Het product wordt dan ook gezien als de sleutel tot de ‘holodeck’ en de langverwachte ‘redder’ van virtual reality, ondanks dat er nog vele complicaties en vraagstukken onbeantwoord zijn wat betreft game design. Het lijkt er dan ook op dat virtual reality 2.0 bereikt gaat worden door de komst van de Oculus Rift als we de gamedesigners mogen geloven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19502
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo