View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, toch? Een onderzoek naar het effect van modaliteit op de begrijpelijkheid en de waardering van voorlichting in de zorg

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Femke Hainja.pdf (2.225Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hainja, F.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Wat is de beste manier om mensen voor te lichten in de gezondheidszorg: via een tekst, een infographic of een animatie? Dit is een erg belangrijke vraag, want mensen krijgen ontzettend vaak te maken medische voorlichting. Maar het is wel een vraag die erg moeilijk te beantwoorden lijkt. Er is namelijk al veel onderzoek gedaan naar het effect van de verschillende modaliteiten, maar uit die onderzoeken komt geen eenduidig beeld naar voren. Zo stellen sommige auteurs dat beeld en/of geluid voor extra cognitieve druk zorgen en stellen anderen juist dat beeld en/of geluid helpen bij het verwerken van een boodschap. En dat is ook weer afhankelijk van allerlei verschillende factoren. Uit dit onderzoek, dat afgenomen is onder 127 respondenten, blijkt dat respondenten alle drie de modaliteiten even goed begrijpen en even hoog waarderen. Voorkennis heeft hier geen invloed op. Ook nu blijkt het dus niet zo makkelijk te zijn om één modaliteit aan te wijzen die het beste werkt. Dit komt wellicht doordat de invloed van een boodschap afhankelijk is van verschillende factoren, zoals: het type afbeeldingen dat gebruikt is, het type informatie dat gegeven is, de complexiteit van het materiaal en de geletterdheid van de respondenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19480
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo