Een schoolvoorbeeld van onderzoek: een onderzoek naar nieuwsberichten over het onderwijs voor de Smart Education Hub van Samsung
Summary
Op 19 maart 2014 introduceerde Samsung tijdens de onderwijsbeurs IPON het Corporate Citizenship Program voor Nederland, onder de naam: Smart Education Hub (SEH). SEH is een stimuleringsprogramma voor lager onderwijs, gericht op het bevorderen en ondersteunen van het gebruik van technologie en sociale media in de klas op een manier die bij het huidige onderwijs past. Vanaf 22 september is pr-bureau Hollander van der Mey (HvdM), in samenwerking met drie onderwijsstichtingen, gestart met het actief benaderen van de media namens dit project. HvdM is al zestien jaar werkzaam voor Samsung en heeft al vele persberichten geschreven voor productlanceringen. Echter, de persberichten die voor het SEH-programma worden geschreven, zijn niet gericht op een productlancering maar op het onderwijs. Daarom is met behulp van een media-analyse bekeken op welke manieren de zeven meest invloedrijke Nederlandse dagbladen over het onderwijs schrijven. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek is een advies geschreven voor de verdere aanpak van het ontwikkelen van de persberichten namens het SEH-programma.