Marktsegmentatie in het openbaar vervoer: naar een effectieve online communicatiestrategie richting 55-plussers
Summary
Het doel van dit onderzoek is om handvatten aan te reiken voor effectieve online communicatie richting 55-plussers binnen de openbaarvervoersmarkt. Deze doelgroep werd gesegmenteerd in vier segmenten, elk met hun eigen behoeftes en attitudes. Daarna werd hun consumentengedrag binnen de openbaarvervoersmarkt in kaart gebracht. Een online enquête is uitgezet onder 533 55-plussers om te onderzoeken in hoeverre doelgroepsegmentatie de effectiviteit van een nostalgische en een innovatieve actieflyer van de OV-Elfstedentocht kan voorspellen. De effectiviteit ervan werd bepaald door de flyerwaardering en reisintentie van respondenten te meten. Daarnaast is het online gedrag van 55-plussers geanalyseerd met Google Analytics om te onderzoeken hoe senioren de website van een openbaarvervoerswebsite bereiken. De resultaten suggereren dat marktsegmentatie essentieel is om de juiste groepen 55-plussers te benaderen en er effectief mee te communiceren. Het rapport eindigt met aanbevelingen voor openbaarvervoersbedrijven.