View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Marktsegmentatie in het openbaar vervoer: naar een effectieve online communicatiestrategie richting 55-plussers

        Thumbnail
        View/Open
        Gerards 2015 onderzoeksrapport def.pdf (1.403Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Gerards, V.R.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek is om handvatten aan te reiken voor effectieve online communicatie richting 55-plussers binnen de openbaarvervoersmarkt. Deze doelgroep werd gesegmenteerd in vier segmenten, elk met hun eigen behoeftes en attitudes. Daarna werd hun consumentengedrag binnen de openbaarvervoersmarkt in kaart gebracht. Een online enquête is uitgezet onder 533 55-plussers om te onderzoeken in hoeverre doelgroepsegmentatie de effectiviteit van een nostalgische en een innovatieve actieflyer van de OV-Elfstedentocht kan voorspellen. De effectiviteit ervan werd bepaald door de flyerwaardering en reisintentie van respondenten te meten. Daarnaast is het online gedrag van 55-plussers geanalyseerd met Google Analytics om te onderzoeken hoe senioren de website van een openbaarvervoerswebsite bereiken. De resultaten suggereren dat marktsegmentatie essentieel is om de juiste groepen 55-plussers te benaderen en er effectief mee te communiceren. Het rapport eindigt met aanbevelingen voor openbaarvervoersbedrijven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19466
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo