View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Loze babbels of betekenisvolle communicatie? De functie van tweets binnen de online profilering van reality tv-celebrities

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie (2) reparatie Marit van Tuin 3496252.docx (28.49Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Tuin, M.A.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door verschillende mediawetenschappers is onderzocht op welke manier social media door celebrities worden ingezet. Deze onderzoeken wijzen uit dat de celebrities zichzelf profileren via selfbrandingsstrategieën. Tot deze vorm van zelfprofilering behoort volgens een aantal van deze wetenschappers ook een bepaalde constructie van ‘authenticiteit’ die geconstrueerd wordt middels het onthullen van ‘weetjes’ over hunzelf en hun privéleven. Reality tv-celebrities in non-talent reality formats hebben echter bekendheid verworven middels het tonen van hun privéleven. Dus hoe zetten zij social media dan in voor hun online profilering? Dit onderzoek zet een eerste stap in het bestuderen van de manier waarop reality tv-celebrities social media inzetten voor hun online profilering. Niet om aan te tonen of de beweringen in reeds bestaand onderzoek juist of onjuist zijn, maar om hier inzicht in te verkrijgen. In geen van bovengenoemde onderzoeken zijn immers reality tv-celebrities als casus genomen. De casus van dit onderzoek zijn twee celebrities uit het non-talent reality format GEORDIE SHORE. Hun online profilering wordt bestudeerd op het sociale medium Twitter. De tweets worden vanuit de modern retorische benadering onderzocht om te achterhalen welke motieven en mechanismen er achter deze geproduceerde tweets schuilgaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19442
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo