Kan de centrale eindtoets aan het einde van het basisonderwijs digitaal worden afgenomen? Een experimenteel onderzoek naar de invloed van kanaal en opsommingstekens op begrip en waardering
Summary
In deze bachelorscriptie onderzoek ik de effecten van kanaal (computerscherm versus papier) op het leesbegrip en de tekstwaardering van groep 8 leerlingen op een tekst uit de centrale eindtoets. Het doel hiervan is het opstellen van een advies voor het Primair Onderwijs aangaande het digitaliseren van de centrale eindtoets. Daarnaast is gekeken naar de invloed van bullet points op het leesbegrip en de tekstwaardering van groep 8 leerlingen, om de leerlingen te adviseren hoe ze zo effectief mogelijk opsommingen uit het hoofd kunnen leren. Ik heb een experiment uitgevoerd op twee basisscholen met 90 proefpersonen, waarbij een oude tekst uit de centrale eindtoets werd aangeboden op zowel papier als computerscherm. Ook was de tekst gemanipuleerd door middel van het toevoegen van bullet points. De resultaten laten zien dat er geen verschil van kanaal is op leesbegrip in de originele tekst, maar wel in de toegevoegde bullet points, waarbij papier hoger scoort op leesbegrip dan scherm. Daarnaast wordt de digitale versie van de tekst hoger gewaardeerd dan de papieren versie. Ten slotte scoort de tekst met bullet points hoger op het leesbegrip van de opsommingen dan de tekst zonder bullet points. Het Primair Onderwijs wordt geadviseerd om de centrale eindtoets vanuit het belang van haar leerlingen te digitaliseren.