View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        (Chrono)logische teksten? Het effect van chronologie op tekstbegrip en tekstwaardering bij middelbare scholieren

        Thumbnail
        View/Open
        BA_Eindwerkstuk_3871665_FelixBroekhuizen.pdf (797.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Broekhuizen, F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek stond het effect van chronologie op tekstbegrip centraal, om de wetenschappelijke validiteit van begrijpelijkheidscriteria voor teksten te vergroten. De hypothese was dat chronologie leidt tot een beter begrip. Om dat te toetsen lazen 68 vwo-scholieren twee teksten waarin chronologie gemanipuleerd was, waarna ze hier begripstoetsen over maakten. De resultaten laten zien dat scholieren één van de twee teksten beter begrepen wanneer ze de chronologische tekstversie hadden gelezen dan wanneer ze de niet-chronologische versie lazen. Ook tekstwaardering werd onderzocht. Eén van de twee teksten (de tekst waarbij chronologie geen effect op begrip had) bleek in de chronologische versie hoger gewaardeerd te worden dan in de niet-chronologische versie. Er is geen samenhang tussen tekstbegrip en tekstwaardering. Uitgebleven effecten worden deels geweten aan materiaal van onvoldoende kwaliteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19415
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo