Televisie is niet meer wat het geweest is - Een onderzoek naar uitspraken over de culturele betekenis van televisie na de komst van Netflix in drie veelgelezen Nederlandse dagbladen.
Summary
In dit onderzoek worden de veranderde veranderde uitspraken met betrekking tot de culturele betekenis van televisie binnen het kritische discours dat in drie verschillende kranten uiteen is gezet onderzocht. Aan de hand van een analyse van het discours in zes krantenartikelen uit respectievelijk De Telegraaf, het NRC Handelsblad en De Volkskrant, wordt duidelijk gemaakt dat er binnen deze artikelen op twee verschillende manieren invulling wordt gegeven aan de verandering in de culturele betekenis van televisie sinds de komst van online streamingdienst Netflix in september 2013. Begin 2014 houden de auteurs van de artikelen enerzijds nog vast aan de traditionele betekenis van televisie als cultureel forum, waarbij kijkers een collectieve ervaring van televisie hebben en televisie cultureel burgerschap aan de kijker verleent. Anderzijds wordt televisie echter meer als markt gezien, waarbinnen televisie een product is dat afgestemd wordt op de behoeftes van de kijker. Hoewel het lijkt of de kijker bij deze invulling dus meer macht krijgt binnen de democratische cultuur, valt juist het burgerschap dat eerst door televisie aan de kijker verleend werd weg doordat de kijker zelf bepaalt wat hij wil zien.