View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Tussen commercie en community: de populariteit van superfoods in de food- en healthblogsfeer

        Thumbnail
        View/Open
        BA-THESIS tweede versie.pdf (1.509Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Ploeg, M.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is de populariteit van superfoods op food- en healthblogs onderzocht om te bepalen of de commercialisering van dit soort weblogs samen gaat met het ontstaan van communities op deze websites. Een social network analysis vond sporen van community tussen zeven van de tien onderzochte food- en healthblogs. Kwalitatieve inhoudsanalyse wijst uit dat er sprake is van eensgezinde en positieve samenspraak tussen bloggers en hun lezers over superfoodconsumptie. Uit de analyse ingegeven door word-of-mouth theory blijkt dat er voornamelijk informatieve en evaluatie-achtige artikelen over superfoodproducten worden geplaatst. Hierop is een grote positieve respons gemeten die te danken is aan de zorgvuldige aandacht die foodbloggers schenken aan de normen, waarden en behoeften van de community. Er is geconcludeerd dat de commercialisering van food- en healthblogs en het ontstaan van gemeenschap op deze weblogs elkaar niet in de weg staan. Verder zou het gemeten enthousiasme van bloggers en lezers over superfoods de mate waarin er over de voedingsmiddelen wordt geschreven, kunnen bevorderen. Tenslotte blijkt dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar het streven van bloggers en lezers naar een bepaalde reputatie en of dit invloed kan hebben op de communicatie in de food- en healthblogsfeer.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19354
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo