View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        'I Like You So Much Better When You're Naked: Analysis of gender norms on the covers of Men's Health and Women's Health'

        Thumbnail
        View/Open
        CHM Heystek - 3248003 - Scriptie definitief.compressed.pdf (7.664Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Heystek, C.H.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar de wisselwerking tussen cultuur en gender. Aanleiding hiervoor was de Gender Inequality Index (GII) van de United Nations Development Program (UNDP) waarin landen rangschikt worden naar genderongelijkheid. Uit de meest recente GII uit 2012, blijkt Nederland de kleinste genderongelijkheid ter wereld te hebben. In dit onderzoek is daarom gekeken naar de representatie van mannen en vrouwen in de magazines Men’s Health (MH) en Women’s Health (WH) in Nederland, Australië en Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika, landen met een min of meer vergelijkbare, westerse culturen. Er is voor deze bladen gekozen om te kunnen achterhalen welke trends in deze landen te bespeuren zijn, juist bij de jongere generatie die maar al te graag wil geloven dat de emancipatie voltooid is. De covers en websites van de magazines zijn onder de loep genomen en geanalyseerd op visuele en inhoudelijke representatie van mannen en vrouwen. Voor deze analyse zijn de covers van de MH en WH uit 2013 verzameld en bestudeerd aan de hand een analysemodel. Het analysemodel richt zich op twee aspecten van de covers: de afgebeelde persoon en de tekst. Bij de tekst is gekeken naar de hoeveelheid kopjes of slogans en de thema’s hiervan. Daaruit moest duidelijk worden welke thema’s belangrijk worden gevonden in de verschillende landelijke edities. Bij de afgebeelde persoon is naast gender, etniciteit en leeftijd, gekeken naar de naaktheid van de persoon, de lichaamshouding en de context waarin hij of zij is geplaatst. Ook is daarbij gekeken naar de relatie tussen de afgebeelde persoon en de lezer door te analyseren hoe groot de sociale afstand is en welke identificatieproces bij de lezer(es) in gang gezet kunnen worden. Het ultieme antwoord op de hoofdvraag of er inderdaad nog altijd sprake is van genderongelijkheid en dat die door MH en WH in de onderzochte landen in stand wordt gehouden, is een eenduidig: ja. Vrouwen moeten volgens MH en WH nog altijd vaker aan een bepaald schoonheidsideaal voldoen dan mannen. De vrouw wordt op de covers nog steeds vaker als object geportretteerd en vaker gestereotypeerd dan de man. De gradaties in genderongelijkheid in MH en WH in de landen vertonen een grote congruentie met de indicatie van de Gender Inequality Index, waarbij Nederland de minste genderongelijkheid heeft, en Zuid-Afrika de meeste. MH en WH dragen dus bij aan het in stand houden van gendergelijkheid in de onderzochte landen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19324
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo