Praktijk Maken van Mondiaal Burgerschap: Onderzoek naar mondiaal burgerschap en te activeren gedragsverandering op het gebied van duurzaamheid
Summary
Mondiaal burgerschap is een term die sinds 2009 veel gebruikt wordt in Nederland, zowel bij overheden als bij maatschappelijke organisaties. De term is echter nooit gedefinieerd. Een zoektocht naar de herkomst van de term en de juiste interpretatie ervan leidde tot het inzicht dat gedragsverandering de kern is van mondiaal burgerschap. Gedragsverandering is nodig om de discrepantie tussen huidig gedrag en gewenst gedrag te overbruggen.
In de sociale psychologie zijn veel theorieën over gedragsverandering, de meest bekende en best bewezen theorieën zijn uiteen gezet (o.a. Lewis, Ajzen, Schwartz, Thaler, Leary & Cialdini). Uit de theorieën zijn elementen gedestilleerd die bijdragen aan gedragsverandering. De theorie is vergeleken met de praktijk, daarvoor is gekeken naar een aantal organisaties die succesvol zijn in het beïnvloeden van gedrag (Urgenda, FoodGuerrilla, Food Cabinet, Dopper & Tony's Chocolonely). Het vergelijk biedt inzichten in de de juiste aanpak voor het stimuleren van gedragsverandering en de juiste actoren om dit te doen.