View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Christelijke leraren over onderwijsprofessionalisering

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Janneke de Kloe 3790460.pdf (1.028Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Kloe, J.W. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is voor hogeschool Driestar onderzoek gedaan naar de opvattingen, participatie en behoeften van christelijke leraren ten aanzien van professionaliseringactiviteiten die het christelijk karakter van hun werk versterken. Tevens is onderzocht wat de invloed is van een tweetal persoonlijke kenmerken op participatie in en opvattingen over professionaliseringsactiviteiten. Deze persoonlijke kenmerken zijn internalisering van de schooldoelen en self-efficacy. Uit de resultaten blijkt dat de leraren gemiddeld alle activiteiten belangrijk vinden, maar dat informele professionaliseringactiviteiten belangrijker gevonden worden dan formele activiteiten. Gemiddeld participeren leraren ‘soms’ in deze activiteiten, waarbij zij significant minder vaak participeren in activiteiten die gericht zijn op het verzamelen van kennis. Het blijkt dat de behoeften van leraren aan professionaliseringsactiviteiten die het christelijk karakter van hun werk versterken verschillen. Opvallend is dat bij de grootste behoeften samenwerking vereist wordt en dat het lezen van literatuur tot de kleinere behoeften behoort. Tenslotte blijkt dat denominatie (protestants christelijk of reformatorisch) en internalisering twee factoren zijn die significant van invloed zijn op opvattingen over en participatie in professionaliseringsactiviteiten. De mate van self-efficacy van leraren heeft binnen het bestek van dit onderzoek geen invloed.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19212
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo