View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Sense the story” The effectiveness of an adapted version of Multi-Sensory Storytelling on the responsiveness of children, adolescents and young adults with Multiple Disabilities at a Children’s Home in South Africa

        Thumbnail
        View/Open
        Willems, N.pdf (1.385Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Willems, N.W.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract The goal of the present study is to examine the effectiveness of an adapted version of Multi-Sensory Storytelling (MSST) on the responsiveness of Multi Disabled children, adolescents and young adults in a Children’s Home and adjacent day-care centres located in a rural part of South Africa. MSST is a structured method in which caregivers read stories to individuals with multiple disabilities to motivate these children to interact and explore their environment, using sensory stimuli. In total 56 participants were selected, who received 8 MSST sessions. The outcome measurement is the responsiveness to a similar but untrained story, thereby measuring a generalisation effect. A matched control group design as well as a within group comparison with a baseline without MSST were used to investigate effectiveness. Although all groups showed an increase in the number of responses over time, this could not be clearly linked to MSST training. The level of responsiveness reached in the previous therapy period a year ago, was maintained after 7 months of low frequency MSST. Possible reasons for the lack of a further effect of MSST training are discussed and recommendations for future research are given. Samenvatting De huidige studie evalueert de effectiviteit van een aangepaste versie van Multi-Sensory Storytelling (MSST) op de responsiviteit van meervoudig gehandicapte kinderen, adolescenten en jongvolwassenen die woonachtig zijn in een kindertehuis en dichtbijgelegen dagopvangcentra’s in de landelijke delen van Zuid Afrika. MSST is een gestructureerde methode, waarbij verzorgers persoonlijke verhalen voorlezen aan meervoudig gehandicapte kinderen met als doel ze te motiveren om hun omgeving te ontdekken en hiermee te interacteren. Hiervoor worden zintuiglijke stimuli gebruikt. In totaal zijn er 56 participanten geselecteerd, welke 8 MSST sessies hebben gekregen. Als uitkomstmaat is er naar de responsiviteit op een soortgelijk, maar ongetraind verhaal gekeken, zodat een generalisatie effect gemeten kon worden. Het therapie effect is vergeleken met een vergelijkbare controlegroep, maar ook middels een herhaalde meting, waarbij de therapie periode vergeleken werd met een voorafgaande periode zonder therapie in dezelfde groep. Hoewel een toename in responsiviteit is gevonden, kon deze toename niet duidelijk worden toegeschreven aan de MSST training. Wel is de toename tijdens de therapieperiode van vorig jaar behouden tijdens de 7 maanden daarna, waarin MSST met lagere frequentie werd gegeven. Mogelijke redenen voor de onverwachte bevindingen worden bediscussieert met daarbij aanbevelingen voor toekomstig onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19187
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo