De Voorspellende Waarde van Intelligentie, Werkgeheugen, Leerkrachtattitude en Motivatie voor de Rekenvaardigheid van Leerlingen
Publication date
2014Author
Vlugt, I.J. van der
Ooms, I.A.
Visser, M.F.L.
Blees, A.
Metadata
Show full item recordSummary
Te weinig leerlingen lijken een geavanceerd rekenniveau te bereiken. Het is dan ook belangrijk om verder onderzoek te doen naar de verschillende factoren die bijdragen aan een goede rekenvaardigheid van leerlingen. Dit onderzoek richt zich op de vraag of de voorspellende waarde van werkgeheugen, intelligentie en leerkrachtattitude voor de rekenvaardigheid van leerlingen (gedeeltelijk) via motivatie loopt. Methode Aan dit onderzoek hebben leerlingen (N=1530) van 32 basisscholen deelgenomen uit groep 6 tot en met 8. Daarnaast hebben ook leerkrachten (N=77) deelgenomen aan dit onderzoek. Leerlingen vulden een vragenlijst over motivatie in, maakten een werkgeheugentaak op de computer en maakten een intelligentietest. Leerkrachten vulden een vragenlijst in over hun attitude ten opzichte van het geven van rekenonderwijs. De Cito-scores Rekenen-Wiskunde van leerlingen werden bij de basisscholen opgevraagd. De onderzoeksvraag is getoetst door middel van een hiërarchische MRA. Resultaten Werkgeheugen, intelligentie en motivatie verklaren een significant deel van de variantie in rekenvaardigheid. De verklaarde variantie van werkgeheugen en intelligentie neemt af door de toevoeging van motivatie. Leerkrachtattitude tot slot verklaart geen variantie in rekenvaardigheid van leerlingen. Conclusie en discussie Intelligentie, werkgeheugen en motivatie zijn significante voorspellers voor de rekenvaardigheid van leerlingen. Motivatie lijkt een mediërende invloed te hebben op de voorspellende waarde van intelligentie en werkgeheugen voor rekenvaardigheid. Vervolgonderzoek zal zich, om een breder beeld te kunnen krijgen over hoe de verschillen in rekenprestaties ontstaan, ook moeten richten op andere variabelen zoals geslacht en sociaal economische status.