De pedagogische opgaven ten behoeve van de participatie van de jeugdige verdachten tijdens de OM-zitting
Publication date
2014Author
Röttger, M.W.
Stam, L.
Hoek, J.W. van den
Plaat, D. van der
Metadata
Show full item recordSummary
Inleiding Dit onderzoek is gericht op de pedagogische opgaven ten behoeve van de participatie van de jeugdige verdachten tijdens de OM-zitting. Methoden Er is kwalitatief onderzoek verricht, waarbij er in het Veiligheidshuis Amsterdam-Amstelland 34 OM-zittingen zijn geobserveerd aan de hand van een vaststaand observatieformulier. De onderzoekspopulatie bestaat uit 24 jongens en 10 meisjes tussen de 13 en 18 jaar. Resultaten Over het algemeen is de uitleg en motivering door de parketsecretaris begrijpelijk voor de jeugdige verdachten. De uitleg van het afdoeningsvoorstel is in de meeste gevallen goed, maar de motivering is matig. Factoren als setting, informele sfeer en weinig jargongebruik dragen bij aan een optimale participatie van de jeugdige, maar de mate waarin het recht op inbreng wordt benut verschilt per individu. De persoonlijke omstandigheden van de jeugdige verdachten worden weinig tot redelijk besproken, waarbij de meeste aandacht wordt besteedt aan school/opleiding en het minste aan vrienden. De rol van ouders is met name gericht op de delictbespreking en de bespreking van thuissituatie en school/opleiding, waarbij de mate van inbreng van de ouders sterk verschilt per individu. Conclusie Er wordt over het algemeen matig tot redelijk aandacht besteed aan de pedagogische opgaven ten behoeve van de participatie van de jeugdige verdachten tijdens de OM-zitting.