View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De pedagogische opgaven ten behoeve van de participatie van de jeugdige verdachten tijdens de OM-zitting

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Rottger MW-3810712 en Stam L-3838099 en Hoek JWvanden-3820238 en Plaat Dvander-3743640.pdf (478.8Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Röttger, M.W.
        Stam, L.
        Hoek, J.W. van den
        Plaat, D. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding Dit onderzoek is gericht op de pedagogische opgaven ten behoeve van de participatie van de jeugdige verdachten tijdens de OM-zitting. Methoden Er is kwalitatief onderzoek verricht, waarbij er in het Veiligheidshuis Amsterdam-Amstelland 34 OM-zittingen zijn geobserveerd aan de hand van een vaststaand observatieformulier. De onderzoekspopulatie bestaat uit 24 jongens en 10 meisjes tussen de 13 en 18 jaar. Resultaten Over het algemeen is de uitleg en motivering door de parketsecretaris begrijpelijk voor de jeugdige verdachten. De uitleg van het afdoeningsvoorstel is in de meeste gevallen goed, maar de motivering is matig. Factoren als setting, informele sfeer en weinig jargongebruik dragen bij aan een optimale participatie van de jeugdige, maar de mate waarin het recht op inbreng wordt benut verschilt per individu. De persoonlijke omstandigheden van de jeugdige verdachten worden weinig tot redelijk besproken, waarbij de meeste aandacht wordt besteedt aan school/opleiding en het minste aan vrienden. De rol van ouders is met name gericht op de delictbespreking en de bespreking van thuissituatie en school/opleiding, waarbij de mate van inbreng van de ouders sterk verschilt per individu. Conclusie Er wordt over het algemeen matig tot redelijk aandacht besteed aan de pedagogische opgaven ten behoeve van de participatie van de jeugdige verdachten tijdens de OM-zitting.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19173
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo