View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderzoek naar de begrijpelijkheid van pictogrammen in Windows 8

        Thumbnail
        View/Open
        BachelorEindwerkstukCIWherzieneversieDEF.docx (2.086Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Crone, T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Windows 8 verschilt in vele opzichten van zijn voorgangers De vernieuwingen van Windows 8 hebben redelijk wat kritieken gekregen en dan met name op het gebruiksgemak van de nieuwe Live Tiles. Live Tiles zijn grote pictogrammen die acties en functies representeren. In dit onderzoek is gekeken of de begrijpelijkheid van deze pictogrammen afhankelijk is van leeftijd en culturele achtergrond. Ook is de ontwerpeigenschap semantische nabijheid getoetst, aangezien deze in voorgaand onderzoek het hoogste correleerde met begrip. Tot slot is gekeken of de waardering van een pictogram samenhangt met de begrijpelijkheid van hetzelfde pictogram. Met vijf andere studenten is een online survey opgesteld en afgenomen onder respondenten uit België en Nederland. Uit de analyse van de resultaten van deze survey is gebleken dat de begrijpelijkheid inderdaad leeftijdsafhankelijk is. Ouderen scoren significant lager op de begrijpelijkheid dan jongeren en jong volwassenen. Tussen de twee landen Nederland en België is geen significant verschil aangetroffen. In dit onderzoek blijkt tevens dat semantische nabijheid hoog correleert met de begrijpelijkheid van een pictogram. Wanneer een pictogram hoog scoort op de eigenschap semantische nabijheid, wordt deze over het algemeen hoger gewaardeerd. We kunnen concluderen dat leeftijd en de ontwerpeigenschap semantische nabijheid van invloed zijn op de begrijpelijkheid van pictogrammen. Daarnaast wordt een pictogram hoger gewaardeerd wanneer deze goed begrepen wordt. De hoge waardering kan voor Microsoft een prikkel zijn de pictogrammen die laag scoren op semantische nabijheid te herzien.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19101
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo