Interne mobiliteit: Een onderzoek naar behoeftes, mogelijkheden en obstakels bij KLM-ICT
Summary
Dit rapport is geschreven voor KLM. KLM kwam met de vraag hoe de interne mobiliteit in ICT verbeterd kan worden. Verschillende ontwikkelingen hebben een grote invloed gehad op de strategie van KLM. Bij KLM worden medewerkers aangemoedigd hun kennis en vaardigheden te vergroten door trainingen en arbeidsmobiliteit. Snelle veranderingen in de techniek, producten en diensten vragen van KLM dat zij daar flexibel op inspeelt. Deze flexibiliteit en mobiliteit wordt ook van de medewerkers gevraagd. Echter, komt de interne mobiliteit bij KLM-ICT nog onvoldoende van de grond. De doelstelling van dit onderzoek is dan ook om inzicht te krijgen in de behoeftes en mogelijkheden van de ICT-medewerkers op het gebied van interne mobiliteit en welke factoren hierop van invloed zijn. Daarnaast wordt er gekeken naar welke obstakels zij hierin tegen komen en is er vanuit de mogelijkheden van medewerkers, managers en de organisatie gezocht naar oplossingen om de mobiliteitsbehoefte en -mogelijkheden meer tegemoet te komen. De volgende vraagstelling staat centraal in dit onderzoek: Wat zijn de behoeftes en mogelijkheden van de medewerkers bij KLM-ICT met betrekking tot interne mobiliteit, welke obstakels komen zij hierin tegen en wat kan er gedaan worden om aan de mobiliteitsbehoefte en -mogelijkheden tegemoet te komen?