Hoe hangen verbaal en visueel-ruimtelijk werkgeheugen samen met verschillende rekenvaardigheden?
Publication date
2014Author
Jenner, E.M.
Jonker, H.
Klunder, S.
Verstegen, S.A.J.M.
Metadata
Show full item recordSummary
Achtergrond: Werkgeheugen blijkt een centrale rol te spelen bij rekenprestaties. In dit onderzoek is de samenhang tussen visueel-ruimtelijk en verbaal werkgeheugen en rekenprestaties onderzocht. Methode: Data van 3484 basisschool leerlingen uit groep 5 tot en met groep 8 is geanalyseerd met behulp van stapsgewijze meervoudige regressie. Hierbij is gebruik gemaakt van Cito vaardigheidsscores, ruwe TTR scores, het Leeuwenspel voor visueel-ruimtelijk werkgeheugen en het Apenspel voor verbaal werkgeheugen Resultaten: Het Leeuwenspel en Apenspel hangen significant samen met de Cito. Het Apenspel hangt significant samen met de TTR. Dit geldt voor zowel sterke als zwakke rekenaars. Ook blijkt dat het Apenspel een sterkere voorspeller wordt bij hogere leerjaren op de Cito en de TTR. Conclusie: Beide typen werkgeheugen hangen samen met contextuele rekenvaardigheden, maar alleen verbaal werkgeheugen hangt samen met geautomatiseerde rekenkennis. Over de jaren heen wordt het verbale werkgeheugen een sterkere voorspeller voor beide typen rekenkennis en voor zwakke rekenaars geldt dat dit type werkgeheugen geautomatiseerde rekenprestaties beter voorspelt dan het visueel-ruimtelijk werkgeheugen.