Een exploratief onderzoek naar de relatie tussen een authentieke simulatietraining, effectiviteit van feedback en de groei in teamcompetenties.
Summary
Medici trainen steeds vaker in volledige simulatie-teamtrainingen, omdat er nog veel fouten te wijten zijn aan slechte samenwerkingsvaardigheden. Volgens de literatuur zouden volledige authentieke (realistische) simulatietrainingen gepaard met feedback van goede kwaliteit moeten zorgen voor beter teamwerk. Echter is onduidelijk wat de precieze rol is van authenticiteit en feedback in de relatie tussen simulatietrainingen en teamcompetenties. Ook zijn er indicaties dat werkervaring hier een rol in speelt. Dit exploratief onderzoek heeft daarom als doel om bij volledige simulatietrainingen de relatie tussen authenticiteit en de groei in individuele teamcompetenties bij medici te onderzoeken. Is er sprake van een directe relatie of wordt deze gemedieerd door de effectiviteit van feedback? Is dit verband voor ervaren werknemers sterker dan voor beginners? Dit werd beantwoord met een moderatie- en mediatie-analyse. Medische zorgprofessionals (N=50) volgden elk een volledige simulatie-teamtraining. De resultaten geven aan dat er geen sprake is van een directe relatie en van een mediërend effect, wel is effectieve feedback significant van invloed op groei in teamcompetenties, in positieve richting. Wat opvalt is dat werkervaring een rol speelt; de ervaren authenticiteit voorspelt de groei in teamcompetenties wanneer deze gemodereerd wordt door werkervaring. Bij een beginner is sprake van een negatieve relatie, terwijl een expert een positieve relatie laat zien. Concreet betekent dit dat een beginner die een lage mate van authenticiteit ervaart groeit in de teamcompetenties en een expert groeit juist bij een hoge mate van ervaren authenticiteit. Hiermee complementeert dit onderzoek de theorie over de relatie tussen de ervaren authenticiteit en de groei in individuele teamcompetenties in simulatietrainingen. In de praktijk kunnen simulatiecentra rekening houden met deze relatie door te differentiëren. Effectieve feedback blijft hierbij nodig om meteen tot leerresultaat te komen.