Leren en betrekken: de uitdaging van organisaties De relatie tussen de lerende organisatie en de betrokkenheid van medewerkers op de organisatie
Summary
In dit onderzoek is de relatie tussen de lerende organisatie en de betrokkenheid van medewerkers op de organisatie onderzocht. Daarnaast werd onderzocht wat nodig zou kunnen zijn om de lerende organisatie te versterken. Deze studie was vernieuwend omdat de relatie tussen de lerende organisatie en de betrokkenheid van medewerkers op de organisatie nog niet eerder onderzocht werd. Een lerende organisatie is een organisatie die individueel-, team- en organisatieleren verbindt en faciliteert. De betrokkenheid van medewerkers op de organisatie werd uiteengezet in drie soorten betrokkenheid: affectieve, calculatieve en normatieve betrokkenheid. Deze studie bestond uit een mixed method onderzoek met vragenlijsten en interviews en werd uitgevoerd onder 48 medewerkers van het Nederlands Commercieel Opleidingsinstituut (NCOI). Uiteindelijk bleek de lerende organisatie sterk positief samen te hangen met de affectieve betrokkenheid van medewerkers. Daarnaast bleken kansen voor de lerende organisatie te bestaan in het aanmoedigen van collaboratie en teamleren en het creëren van systemen waarin leren behouden en gedeeld wordt. Twee andere kansen lagen in het creëren van een gezamenlijke visie en het verbinden van de organisatie aan de omgeving.