Motieven voor het Lerarenberoep en de Relatie met de Ontwikkeling van de Professionele Identiteit Een vergelijking tussen eerstejaarsstudenten van Opleiden in School en de Reguliere Onderwijsvariant
Summary
Internationaal groeit de aandacht voor Opleiden in School. De authenticiteit van de werkplekleeromgeving laat aankomende leerkrachten de complexiteit en onvoorspelbaarheid van de beroepspraktijk ervaren. In de werkplekleeromgeving, ontwikkelen de studenten naast praktische kennis en vaardigheden hun professionele identiteit. De professionele identiteit wordt ontwikkeld door de interactie tussen de professionele dimensie en de persoonlijke dimensie en is geoperationaliseerd in de concepten agency, betekenisgeving en zelf-evaluatie. De motivatie om te kiezen voor het lerarenberoep is het kernonderdeel van de persoonlijke dimensie. In dit onderzoek werd door middel van interviews antwoord gezocht op de vraag of de motivatie een relatie heeft met de manier waarop de professionele identiteit ontwikkeld wordt. Door middel van vragenlijsten bij 108 studenten zijn de motieven van eerstejaarsstudenten aan lerarenopleiding X in kaart gebracht en door middel van zeven interviews inzicht gekregen in de manier waarop de studenten hun professionele identiteit ontwikkelen, waarbij Opleiden in School studenten en Reguliere studenten worden vergeleken. De (beschrijvende) resultaten tonen dat OiS-studenten (n = 31) intrinsiek vanuit pedagogische, didactische en vakinhoudelijke motieven kiezen voor het lerarenberoep en Reg-studenten (n = 77) statistisch significant meer kiezen vanuit extrinsieke hedonistische en pragmatische motieven. Daarnaast ontwikkelen OiS-studenten (n = 4) via agency en betekenisgeving actiever hun professionele identiteit dan Reg-studenten (n = 3). Een relatie tussen de motieven en het ontwikkelen van de professionele identiteit is niet gevonden. Deze resultaten laten zien dat Opleiden in School studenten op deze concepten “persoonlijk meester” zijn in het beroep als leraar.