View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van Middelengebruik, Delinquentie, Gepest worden, zelf Pesten en Sociale Angst op de Schoolmotivatie van Jongens en Meisjes in de Vroege Adolescentie

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kokol, AET-4255445 en Hillen, M-3737152 en Schrijver, L-4257332 en Ellis, ON-3940098.pdf (396.0Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Kokol, A.E.T.
        Hillen, M.
        Schrijver, L.
        Ellis, O.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het doel van dit onderzoek is het toetsen van het effect van middelengebruik, delinquentie, gepest worden, zelf pesten en sociale angst op schoolmotivatie van jongens en meisjes in de vroege adolescentie. Hierbij is sekse opgenomen als moderator. Methode: Er is kwantitatief onderzoek uitgevoerd in de vorm van een enquête bij 516 leerlingen van het HAVO/VWO, eerste en tweede klas. Over deze onderzoekssteekproef werden meervoudige regressieanalyses uitgevoerd om het model en het moderatie-effect te toetsen. Resultaten: Uit de resultaten blijkt dat alle onafhankelijke variabelen samen een significante bijdrage leveren aan de verklaarde variantie in motiverende leerattitudes en demotiverende leerattitudes. De resultaten laten zien dat middelengebruik, delinquentie en zelf pesten een significant negatief effect hebben op motiverende leerattitudes en gepest worden een significant positief effect op motiverende leerattitudes. Delinquentie, gepest worden, zelf pesten en sociale angst hebben een significant positief effect op demotiverende leerattitudes. Het effect van delinquentie en gepest worden op motiverende leerattitudes varieert naar sekse. Conclusie: De gevonden resultaten komen deels overeen met eerder onderzoek. Middelengebruik, delinquentie en zelf pesten hangen negatief samen met volharding op school. Daarnaast blijkt dat delinquentie, gepest worden, zelf pesten en sociale angst een positief effect hebben op de demotiverende leerattitudes. Delinquentie, gepest worden, zelf pesten en sociale angst hangen positief samen met factoren die het leerproces van een leerling kunnen belemmeren. Aanbevelingen richten zich met name op het nader onderzoeken van schoolmotivatie in combinatie met de onafhankelijke variabelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18882
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo