Het effect van Sociale Angst, Eenzaamheid in relatie met leeftijdsgenoten, Piekeren op Domein Gebonden Identiteit en Gepest Worden
Publication date
2014Author
Bos, M.
Kwint, D.N.
Mijnsbergen, M.F.
Stoop, C.E.
Metadata
Show full item recordSummary
In dit onderzoek is het effect van sociale angst, eenzaamheid in relaties met leeftijdsgenoten en piekeren op domein gebonden identiteit school en gepest worden, onderzocht. Verder is het verband tussen domein gebonden identiteit school en gepest worden, onderzocht. De onderzoeksteekproef bestond uit 513 middelbare scholieren (12-16 jaar) van verschillende middelbare scholen in Nederland uit de eerste en tweede klas van het Hoger Algemeen Voortgezet onderwijs [HAVO], Voorbereidend Wetenschappelijk onderwijs [VWO] en Gymnasium. Sociale angst en piekeren werden gemeten met de Nederlandse versie van de Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders [SCARED-NL] en eenzaamheid in relaties met leeftijdsgenoten werd gemeten met de Leuvense Eenzaamheidsschaal voor Kinderen en Adolescenten [LEKA]. De domein gebonden identiteit school werd gemeten met behulp van de Spatial Continuity of Identity Questionnaire [SCIQ] en gepest worden werd gemeten met de Revised Olweus Bully / Victim Questionnaire [ROBVQ]. Uit dit onderzoek bleek dat er een effect was van sociale angst, eenzaamheid en piekeren op domein gebonden identiteit school en gepest worden. Wanneer adolescenten sociaal angstiger waren, piekerden of zich eenzamer voelden, ging dit samen met een zwakkere domein gebonden identiteit school. Verder is er een effect van sociale angst, eenzaamheid en piekeren gevonden op gepest worden. Adolescenten voelden zich meer gepest, wanneer deze sociaal angstiger waren, meer piekerden of een hogere eenzaamheid ervoeren. Bovendien kwam uit de resultaten naar voren dat adolescenten zich meer gepest voelden wanneer zij een zwakkere identiteit binnen het domein school hadden.