Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSmits, D.
dc.contributor.authorBoxtel, F.W.M. van
dc.contributor.authorWesselink, L.B.
dc.contributor.authorPoel, J.
dc.contributor.authorLankman, T.J.
dc.date.accessioned2014-11-26T18:02:05Z
dc.date.available2014-11-26T18:02:05Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18863
dc.description.abstractAchtergrond: Het Motor Learning Strategy Rating Instrument (MLSRI) is ontwikkeld voor het meten van motorische leerstrategieën (MLS) in fysiotherapiesessies voor kinderen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) en Cerebrale Parese (CP). Er is weinig bekend over het structureel toepassen van MLS. Doel: In dit onderzoek is het verband tussen de MLS en therapeutkenmerken ‘jaren werkervaring’ en ‘leerstijl’ en kindkenmerken ‘cognitief vermogen’, ‘sekse’ en ‘leeftijd’ onderzocht in fysiotherapiesessies met kinderen tussen de zes en twintig jaar met hersenletsel. Methode: De participanten bestonden uit 17 kinderen (gemiddeld 10.88 jaar; acht jongens, negen meisjes) en acht kinderfysiotherapeuten (twee mannen, zes vrouwen). Op bestaande videofragmenten van therapiesessies is het vóórkomen van MLS met de MLSRI-20 gescoord. Voor de analyses zijn de Mann-Whitney U en Kruskal-Wallis toets gebruikt. Resultaten: Voor de kenmerken ‘cognitief vermogen’, ‘leeftijd’ en ‘leerstijl’ zijn significante bevindingen gedaan op MLS 4: vragende feedback (U = 7.50 en U = 10.00), MLS 12: fysieke begeleiding (U = 10.00 en U = 11.00), categorie ‘doet’ (U = 11.00) en categorie ‘zegt’ (U = 8.00). De ‘jaren werkervaring’ van de therapeut en de ‘sekse’ van het kind zijn niet significant bevonden. Conclusie: De kinderfysiotherapeut past verschillende MLS significant aan, aan de leeftijd en het cognitief vermogen van het kind en de leerstijl van de therapeut. Meer onderzoek is vereist om definitieve conclusies te kunnen trekken over de kind- en therapeutkenmerken. Voor vervolgonderzoek wordt aangeraden een grotere populatie te onderzoeken en de therapeut- en kindkenmerken uit te breiden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent446433
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleToepassen van Motorische Leerstrategieën bij Kinderen met Hersenletsel
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCerebrale Parese, Niet Aangeboren Hersenletsel, MLSRI, Motorische leerstrategieën, Therapeutkenmerken, Kindkenmerken
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record