THE HOBBIT en productie videodagboeken: Hoe kunnen parateksten de verwachtingen van een film sturen?
Summary
Nog voordat een film in de bioscoop begonnen is, heeft het publiek al meerdere promo’s van andere films te zien gehad. Deze promo’s vallen, met een grote hoeveelheid ander filmmateriaal zoals making-of documentaires, onder de noemer paratekst. Parateksten zijn (media)teksten die over een ‘hoofdtekst’ als een film gaan. Vanuit de mediawetenschap is er nog weinig aandacht voor de paratekst en juist meer aandacht voor films en televisieprogramma’s zelf. In navolging van mediatheoreticus Jonathan Gray, die als een van de eerste theoretici de academische waarde van de paratekst onderkent, is dit onderzoek niet
gericht op een film, maar op een paratekst over een film. Het onderzoeksobject bevat de productie video’s van THE HOBBIT trilogie. Productie video’s zijn korte making-of documentaires, die voorafgaand aan de film op het internet zijn geplaatst. Er wordt in dit onderzoek geanalyseerd hoe parateksten de verwachtingen van films kunnen sturen. Aan de hand van een theorie uit de filmanalyse, door Bordwell en Thompson, wordt onderzocht hoe
elementen uit de productie video’s, zoals uitspraken en beelden, de kijker kunnen sturen in het vormen van verwachtingen over een film, die ze nog niet gezien hebben.