Camp 14: Total Control Zone: Een analyse van de verbeelding en reconstructie van een persoonlijke geschiedenis in een geanimeerde documentaire.
Summary
In de deels geanimeerde documentaire CAMP 14: TOTAL CONTROL ZONE is geprobeerd het realistische levensverhaal van de Koreaan Shin Dong-Huyk op creatieve wijze te reconstrueren aan de hand van animaties. De animaties zijn namelijk geplaatst binnen een waargebeurd verhaal waarover wordt verteld in live-action beelden. In deze scriptie is onderzocht wat de functies zijn van de geanimeerde beelden in deze film aan de hand van het boek ‘Animated Documentary’ van Annabelle Honess Roe, een filmdocente aan de universiteit van Surrey. In CAMP 14: TOTAL CONTROL ZONE functioneren de animaties op het niveau van mimetic substitution en evocation. Daarnaast is er met behulp van een Neo-Formalistische analyse onderzocht op welke manier de formele elementen uit de film: narratief, montage, mise-en-scène, cinematografie, geluid en taal, zijn ingezet voor de representatie van de realiteit van het subject uit de film. Uit deze analyse werd duidelijk dat er twee belangrijke principes naar voren komen die in alle elementen van de film gebruikt worden: Er wordt een contrast gecreëerd tussen de geanimeerde en de live-action beelden óf de verschillende beelden worden gebruikt ter ondersteuning van en aanvulling op elkaar.