View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Prestatiemeting als Professioneel Instrument. Hoe medische professionals gemotiveerd kunnen worden om prestatie-informatie te gebruiken voor kwaliteitsverbetering.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Yasmin Wijering Eindversie.pdf (1.301Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Wijering, Y.K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het vraagstuk dat in deze scriptie behandeld wordt is op welke manier medische professionals gemotiveerd kunnen worden om prestatie-informatie te gebruiken voor kwaliteitsverbetering. De onderzochte casus is de RVE oncologie van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Om prestatiemeting optimaal te benutten, zouden professionals verleid moeten worden om deze zelf te gaan gebruiken voor kwaliteitsverbetering. De professional, die vanuit zijn professionele ethos ook wil inzetten op verbeterde dienstverlening, zou prestatiemeting kunnen gebruiken als hulpmiddel. Uit het onderzoek blijkt dat innerlijke factoren (individuele attitude, sociale acceptatie en eigen inbreng) een grote invloed hebben op de motivatie van professionals om kwaliteitsverbetering te gebruiken, maar dat ze in de praktijk al aanwezig zijn. Professionals staan over het algemeen positief tegenover het idee om prestatiemeting te gebruiken voor kwaliteitsverbetering. Situationele factoren (manier van meten, faciliteiten en gemak) zijn nog niet altijd in voldoende mate aanwezig. Zo staan de cijfers in sommige gevallen te ver van de directe werkvloer, is er weinig ondersteuning bij het registreren en is er weinig totaaloverzicht in de cijfers. Hier kan dus op gestuurd worden om professionals te motiveren om prestatiemeting te gebruiken om de kwaliteit te verbeteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18731
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo