Moderatie en mediatie in retentieonderzoek: welke factoren bewegen medewerkers te blijven?
Summary
Behoud van medewerkers wordt door de onderzoeksorganisatie steeds belangrijker gevonden.Vanuit een SHRM benadering is het interessant om de organisatiewaarden en individuele waarden in hun bredere context te doen aansluiten op elkaar. Het doel van deze studie is dan ook om inzichtelijk te maken in welke mate en hoe organisatiefactoren, individuele factoren en marktfactoren een rol spelen bij de intentie van medewerkers om te blijven. Het psychologische contract wordt gebruikt om een brug te kunnen slaan tussen de organisatiewaarden en individuele waarden in hun bredere context. Om de hypothesen te toetsen, is er een websurvey uitgezet onder 381 Nederlandstalige medewerkers in de Benelux. Uit de resultatenanalyse kan geconcludeerd worden dat dit onderzoek het belang uitwijst van moderatie en mediatie in retentieonderzoek. De resultaten bieden niet alleen een praktische vertaling en uitdaging voor HR managers, maar kunnen ook onderzoekers aanmoedigen om verder retentieonderzoek te verrichten. De organisatie kan positieve invloed uitoefenen op het gedrag en de attitude van haar medewerkers door in te spelen op de individuele waarden en de context waarin de organisatie en het individu zich bewegen.