View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Spreken is zilver, gevulde pauzes zijn goud: Het effect van conceptuele moeilijkheid op uitingsvloeiendheid bij eerste- en tweedetaalsprekers

        Thumbnail
        View/Open
        Astrid3368599.pdf (897.7Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Verdijsseldonk, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel is onderzocht in hoeverre het paradigma opgesteld door H. Klockmann en N. H. de Jong geschikt is om de hoofdvraag In hoeverre is conceptuele moeilijkheid van invloed op uitingsvloeiendheid bij eerste- en tweedetaalsprekers? te beantwoorden. Nederlandse sprekers met Engels als tweede taal (N = 38) voerden in twee verschillende pilots twee verschillende experimenten uit. In de eerste pilot werd getest of de gecreëerde conceptueel moeilijke taken inderdaad moeilijk te noemen waren. In de tweede pilot toetsten we de fixatietijd die nodig was bij het gebruik van de eye-tracker. Tevens gaf de tweede pilot een goede indicatie van de resultaten te verwachten bij het onderzoek van H. Klockmann en N. H. de Jong. Uit de eerste pilot konden we concluderen dat de conceptueel moeilijk gemanipuleerde condities inderdaad moeilijk waren, en de conceptueel gemakkelijke versies inderdaad gemakkelijk. Uit de tweede pilot kwamen duidelijk twee fixatietijden naar voren voor de twee verschillende experimenten, 500 ms voor het veranderende paden-experiment en 650 ms voor het verschijnende paden-experiment.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18711
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo