Nederlands als tweede taal voor Indonesiërs: onderzoek naar de knelpunten voor Indonesische leerders van het Nederlands
Summary
Dit afstudeerproject bestaat uit twee onderdelen; een praktisch en een theoretisch onderdeel. Het praktische deel is een NT2-handleiding (Nederlands als tweede taal) die speciaal ontwikkeld is voor docenten die het Nederlands onderwijzen aan leerlingen met het Indonesisch als moedertaal. De handleiding is bedoeld als naslagwerk en geeft de docent of taalcoach de mogelijkheid om verwachte knelpunten die Indonesische leerders van het Nederlands kunnen ervaren op te zoeken en de gevonden kennis in het voordeel te gebruiken tijdens het NT2-onderwijs. Naast een bespreking van verwachte obstakels zijn er als extra ondersteuning ook oefeningen in de handleiding te vinden die gericht zijn op de moeilijkheden die Indonesische NT2-leerders kunnen ondervinden.
De academische onderbouwing van de praktische handleiding is te vinden in het theoretische deel van dit afstudeerproject. In het theoretische onderdeel wordt onder andere aandacht besteed aan theorieën over tweedetaalverwerving, transferhypothese, conservatiehypothese, NT2-onderwijs en een contrastieve analyse tussen het Nederlands en het Indonesisch. Er is een centrale rol weggelegd voor de invloed van de moedertaal tijdens het T2-verwervingsproces. Er wordt uitgegaan van behoud van de T1-eigenschappen in de beginfase van het T2-verwervingsproces wat het creëren van een NT2-handleiding gericht op de T1 nuttig maakt. De informatie die verzameld is in het theoretische gedeelte heeft geleid tot de totstandkoming van de NT2-handleiding uit het praktische deel.