Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVuyk, Kees
dc.contributor.authorJager, J.M. de
dc.date.accessioned2014-09-30T17:01:09Z
dc.date.available2014-09-30T17:01:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18490
dc.description.abstractLoyale klanten kopen meer, kopen vaker en zorgen voor een positieve mond-tot-mond reclame. Het aantrekken van nieuwe klanten kost daarnaast meer tijd en geld dan het behouden van bestaande klanten. Om onder andere deze redenen hebben theaterproducenten de wens om eigen loyale theaterbezoekers te realiseren. De sector podiumkunsten heeft echter verschillende eigenschappen waardoor het creëren van loyale klanten anders verloopt dan in andere sectoren. Zo verloopt het besluitvormingsproces bij hedonistische consumptie anders en zijn tourende theatervoorstellingen slechts een beperkte periode te zien. Daarnaast bestaat er in de Nederlandse theatersector een scheiding tussen productie en distributie waardoor tickets van voorstellingen verkocht worden door de podiumkunstaccommodatie. Het is theaters, vanwege de wet bescherming persoonsgegevens, niet toegestaan om de verkregen klantinformatie te delen met de producent. Theaters lijken hierdoor tussen de relatie met de bezoeker en de producent in te staan. Zonder klantgegevens is het afstemmen van loyaliteits- en relatiemarketingstrategieën immers erg lastig en is het opbouwen van een eigen relatie met het publiek, en hiermee het stimuleren van herhaalbezoek voor de eigen voorstellingen, zeer moeilijk te noemen. Het is de doelstelling van deze studie om inzichten te verschaffen en handvatten bieden voor vrije theaterproducenten rondom deze problematiek. Hiervoor is de volgend hoofdvraag opgesteld: Welke inzichten vanuit loyaliteit- en relatiemarketing bieden mogelijkheden om als vrije theaterproducent een eigen relatie op te bouwen met het publiek?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1519413
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVrije Theaterproducenten en Klantloyaliteit - Een onderzoek naar het creëren van loyale bezoekers in de commerciële theatersector
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKunstbeleid en -management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record