View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De NS Reisplanner; een hernieuwde beleving van mobiliteit

        Thumbnail
        View/Open
        Huitink - 3595099 - BA-Eindwerkstuk definitieve versie.pdf (9.231Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Huitink, D.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek laat zien welke rol de Reisplanner, onderdeel van de NS Reisplanner Xtra applicatie, heeft in de beleving van mobiliteit bij het treinreizen. Ten eerste is er een tekstuele analyse uitgevoerd naar de affordances van de smartphone en van de Reisplanner. Het blijkt dat de smartphone er voor zorgt dat de Reisplanner efficiënt en snel gebruikt kan worden. De affordances van de Reisplanner zelf bieden de gebruiker de mogelijkheid om, naast de vanzelfsprekende opties als het plannen van een reis en real-time informatie over vertragingen, eigenhandig keuzes te maken over zijn treinreis. De drukte- en stiptheidsindicator laten de gebruiker in één oogopslag zien welke trein het rustigst en het meest op tijd is, zodat hier rekening mee kan worden gehouden, bijvoorbeeld met betrekking tot het halen van een aansluiting. Het blijkt dat de affordances het treinreizen zo vormen dat dit sneller en efficiënter kan gebeuren. Ten tweede is er een theoretische analyse uitgevoerd naar hoe dit snelle en efficiënte treinreizen de mobiliteit van de gebruiker vormgeeft. Hier kwam uit dat de affordances van de Reisplanner snelheid, route, ritme en comfort, aspecten van mobiliteit, op zowel het vlak van de representatie van de reis, als het fysieke doen tijdens de reis, beïnvloeden. Ook komt een ander belangrijk aspect naar voren: of de treinreis ‘gedwongen’ of ‘vrij’ is. Voor beide varianten verschillen de implicaties van de affordances van de Reisplanner. Dit onderzoek sluit af met een analyse naar de beleving van mobiliteit. Door aan te tonen dat mobiliteit onzekerder wordt en een negatievere connotatie krijgt wanneer de Reisplanner niet naar behoren functioneert, wordt laten zien welke rol de Reisplanner speelt bij de beleving van mobiliteit. Dit onderzoek laat zien dat het concept mobiliteit aan hernieuwing onderhevig blijft dankzij continue ontwikkelingen op het gebied van treinreizen en mobiliteit, zoals de Reisplanner.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18383
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo