Navigatie op kinderwebsites. De invloed van snelheid en ervaring op het navigatiegedrag op verschillende designs van één kinderwebsite en het in kaart brengen van de soorten navigatiegedrag die vertoond worden door verschillende groepen kinderen.
Summary
Met dit onderzoek is onderzocht welke kenmerken van kinderen van invloed zijn op hun navigatiegedrag op de verschillende designs van één website en welk type kind welk navigatiegedrag laat zien. 158 kinderen van 9 tot 12 jaar hebben vijf taken uitgevoerd op één van drie varianten van dezelfde website: een simpele klassieke website, een afbeeldingrijke speels-klassieke website en een experimentele image-map website Om te bepalen welke kenmerken invloed hebben op het navigatiegedrag is naar alle zoekprocessen gekeken. Om het navigatiegedrag te kenmerken is een geselecteerd kleiner aantal aparte taken geanalyseerd.
Ervaring in combinatie met type website is van invloed op de zoektijd. Kinderen met meer internetervaring hebben het meeste baat bij de speels-klassieke website, kinderen met minder internetervaring hebben daarentegen meer baat bij de klassieke website. Kinderen met meer internetervaring gebruiken vaker de zoekmachine en kinderen met minder internetervaring hebben meer problemen met het begrijpen van de opdracht. Naast ervaring heeft snelheid invloed op het navigatiegedrag. Op basis van snelheid zijn vier typen kinderen te onderscheiden die verschillend navigatiegedrag laten zien. Deze typen staan echter niet vast, want kinderen laten niet consequent iedere taak hetzelfde navigatiegedrag zien.